Je bent hier » Ons nieuwe kantoor » Het station van wijgmaal
Het station van Wijgmaal
We ondertekenden samen met Stad Leuven een overeenkomst om het verloederde station van Wijgmaal te verbouwen tot kantoorruimte. Onze buren van aan de Remytoren, archipelago architects, maken het ontwerp.
© archipelago architects
We hebben lang naar een pand gezocht, want we hadden redelijk veel voorwaarden. We wilden geen bestaande groene ruimte innemen en geen nieuwbouw neerzetten. Daarnaast was ons budget beperkt, wilden we dicht bij een station zitten en was huren niet ideaal, want dat maakte renoveren te moeilijk. Toen we de oproep voor het station van Wijgmaal zagen, hebben we contact opgenomen met Stad Leuven met de vraag of we onze kantoorruimte daar konden maken. De beslissing was snel rond.
Drie nuttige tips
Met de voorbereidingen van de renovatie hebben we een uniek traject achter de rug. Welke lessen we daaruit getrokken hebben?
- We hebben veel tijd gestoken in het juridisch correct krijgen van ons proces. Laat je dus zeker omringen door mensen die daar iets van kennen. Omdat we een erfpachtovereenkomst gesloten hebben, is de juridische constructie vrij ingewikkeld. Daarvoor hebben we snel een jurist onder de arm genomen.
- Probeer het eenvoudig te houden. Bij onze erfpachtovereenkomst zijn Stad Leuven en de NMBS betrokken, wat de communicatie niet gemakkelijker maakte. Hoe meer partijen betrokken zijn, hoe ingewikkelder het proces wordt. Ook het pand waarmee we werken, is erfgoed en dat is niet eenvoudig: van alle betrokken partijen zijn er verwachtingen, die een impact hebben op wat we wel en niet kunnen doen bij de renovatie.
- En voorzie vooral genoeg tijd en wees geduldig. Ons proces heeft een aantal jaar geduurd. We tekenden de eerste samenwerkingsovereenkomst met Stad Leuven in 2016, maar toen waren we al twee jaar bezig met de voorbereiding van het project. Tegen de zomer van 2024 zullen we kunnen verhuizen naar ons nieuwe kantoor.
© archipelago architects
Zo veel mogelijk circulair
Gelukkig heeft de lange voorbereidingstijd van het project ook voordelen. Zo begint de circulaire economie momenteel te bloeien, wat nieuwe mogelijkheden biedt. Als we een paar jaar vroeger waren geweest met ons project, hadden we veel minder circulair kunnen bouwen. Nu kunnen we zo veel mogelijk met gerecupereerde materialen werken. We hopen in Leuven een voorloper te kunnen zijn met een gerealiseerd circulair gebouw.
Duurzaam bouwen is immers niet enkel energiezuinig bouwen. Op lange termijn is circulair bouwen minstens even belangrijk. Het programma Leuven Circulair maakt dan ook een belangrijk deel uit van de Roadmap 2025 · 2035 · 2050 naar een klimaatneutraal Leuven. Bij circulair bouwen wordt ten eerste rekening gehouden met de noden van de toekomstige gebruikers van het gebouw. Die kunnen helemaal anders zijn en vragen om flexibiliteit in de structuur van het gebouw.
Ten tweede staat een doordacht gebruik van materialen centraal. Bouwmaterialen belanden zo na gebruik niet meer op de steeds groeiende afvalberg, maar worden zo veel mogelijk hergebruikt.
Hoe die circulariteit er in het gerenoveerde stationsgebouw concreet zal uitzien? De vleugel van het station die ingevallen was, werd afgebroken. Die stenen maakten we schoon en werden gebruikt om een nieuwe muur te bouwen binnen in het gebouw. Aan de buitenkant van ons gebouw werken we met gerecupereerd hout. Ook de indeling van het gebouw is goed doordacht. Het ijzerwerk daarvoor zal demonteerbaar zijn en de wanden die ertegen komen, bouwen we ook uit gerecupereerd materiaal.
Onvermijdelijke compromissen
Duurzaam bouwen zit in ons, maar toch moesten we compromissen sluiten. Omdat we een erfgoedpand renoveren waarbij meerdere partijen betrokken zijn, moeten we sowieso toegevingen doen. Zo kunnen we bijvoorbeeld niet anders dan aan de binnenkant te isoleren, iets wat we onze particuliere klanten afraden.
Daarnaast heeft de keuze voor circulair bouwen een extra impact op de manier van renoveren. Als we ons gebouw demonteerbaar willen maken, zorgt dat ervoor dat we minder stevig kunnen isoleren. Of bijvoorbeeld de optie vloerverwarming valt af, want vloerverwarming ligt normaal in de chape, wat niet demonteerbaar is. We kiezen ervoor zo veel mogelijk ruimtes te delen, waardoor ons sanitair blok op het gelijkvloers komt te staan.
Studies dankzij L.E.U.V.E.N.
Circulair bouwen is op vele vlakken nog een uitdaging, maar gelukkig kwam daar het Europese project L.E.U.V.E.N. om het hoekje kijken. Dankzij het L.E.U.V.E.N.-project konden we een aantal tests en studies laten uitvoeren. Om te weten hoe goed de stenen die we hergebruiken zijn, hebben we een stuk van het station afgebroken en in een labo een vorstproef op die stenen laten doen. Daarnaast lieten we een trillingsstudie uitvoeren omdat we vlak aan de sporen zitten. Het stationsgebouw is zo onderhevig aan trillingen, dat het niet geschikt was als kantoorruimte. Met onze manier van bouwen en de materialen die we gebruiken willen we daar verbetering in brengen.
Nieuwsgierig naar ons toekomstige, circulair gerenoveerde kantoorgebouw in het station van Wijgmaal? Volg dan onze Facebookpagina.
- Renovatie station Wijgmaal deel 7: besparen op technieken
- Renovatie station Wijgmaal deel 6: circulair beton
- Renovatie station Wijgmaal deel 5: Bar Rosalie
- Renovatie station Wijgmaal deel 4: technieken kiezen
- Renovatie station Wijgmaal deel 3: een nieuwe vleugel voor het station
- Renovatie station Wijgmaal deel 2: hoe zou het nog zijn met het station van Wijgmaal?
- Renovatie station Wijgmaal deel 1: renovatie stationsgebouw tot duurzame werkplek en buurthuis
Bron: Leuven 2030