Je bent hier » Bouwadvies » Vaak gestelde vragen » Vragen over hernieuwbare energie ben je verplicht om een laadpunt voor een elektrische wagen te voorzien

Vragen over hernieuwbare energie - Ben je verplicht om een laadpunt voor een elektrische wagen te voorzien?

Terug

Er wordt de komende jaren een heuse revolutie in de autowereld verwacht en voorbereid. Zo zouden vanaf 2026 alle bedrijfswagens emissievrij moeten zijn en vanaf 2029 ook elke nieuwe auto, toch volgens het laatste Klimaatakkoord. Ook auto’s op waterstof of op een andere CO2-vrije brandstof komen in aanmerking.

 

Verwacht wordt dat rond 2025 de TCO (total cost of ownership) van een elektrische personenwagen voordeliger zal uitdraaien dan die van een wagen met verbrandingsmotor. Veel zal natuurlijk afhangen van de kostprijs van de verschillende energiebronnen en andere moeilijk voorspelbare marktevoluties.

 

Een van de grote voordelen van een elektrische wagen is natuurlijk dat je hem met hernieuwbare energie kunt opladen en dat je een deel van deze energie zelf kunt opwekken met bijvoorbeeld pv-zonnepanelen. Om dit zo goed mogelijk te doen, zetten we volgende tips en weetjes onder elkaar:

  • Er is op dit moment geen algemene verplichting om een laadpunt in/aan je woning te voorzien. Wel is er vanaf 11/03/2021 een verplichting om tenminste de nodige wachtleidingen te voorzien bij nieuwbouw met 2 of meer parkeerplaatsen en bij Ingrijpende Energetische Renovatie van een woongebouw met 10 of meer parkeerplaatsen. Let op: een oprit naar de woning wordt niet gezien als parking.
  • Bij plaatsing van een laadpunt tussen 1/09/2021 en 31/12/2022 heb je recht op een belastingvermindering van 45% op een maximaal bedrag van 1500 euro. Het laadstation moet gebruik maken van groene energie (via zonnepanelen of groen contract) en moet over een regeling beschikken die laadtijd en vermogen kan sturen.
  • Er wordt afgeraden om een wagen te laden via een ‘gewoon’ huishoudelijk stopcontact (‘mode 1’ en ‘mode 2’). Het is niet veilig (deze stopcontacten zijn immers niet ontworpen om regelmatig en langdurig hoge stromen te leveren), het is traag (eenfasig en intern begrensd op 10A) en niet stuurbaar.
  • Indien je de mogelijkheid hebt om de wagen thuis te parkeren, dan plaats je best zelf een laadpunt of laadpaal (‘mode 3’). Hou hierbij rekening met de afstand tot het laadpunt aan de wagen want een extra verlengkabel mag je niet gebruiken. Ga ook na of je elektrische aansluiting eenfasig of driefasig is, en hoeveel vermogen deze kan leveren. Vraag desnoods een verzwaring van je aansluiting aan. Met een driefasige aansluiting kun je sneller laden, maar dit betekent ook een hoger vermogen en dus een hogere kost wanneer het capaciteitstarief ingevoerd wordt (2022).
  • Kies een laadpunt dat kan communiceren met de rest van je elektrische/pv-installatie om zo laadtijd en laadvermogen af te stemmen op je eigen productie en op andere verbruikers in de woning ('load balancing'). Zo kan je je zelfconsumptie optimaliseren en vermijden dat je hoge piekvermogens nodig hebt. Deze pieken zullen immers met het capaciteitstarief zwaarder belast worden.
  • Indien je geen mogelijkheid hebt om de wagen thuis te parkeren en op te laden, dan kun je kosteloos de plaatsing van een publieke laadpaal aanvragen bij Fluvius. Een bijkomende voorwaarde is wel dat er nog geen publieke laadpaal staat (of gepland is) binnen een straal van 500 meter rond je woning.
Achtergrondafbeelding

016 23 26 49

info@dialoog.be

facebook.com/dialoogvzw